1 september 2013

don't wish for it, work for it

 
Då var det dags att krypa ner i sängen och samla energi för en ny vecka. Den här veckan ska bli grym har jag bestämt! Och nu syftar jag mest på träningen. Förra veckan blev en mjukstart och helgen har varit allt annat än nyttig. Men nu jäklar. Har verkligen bestämt mig för att komma i form nu. Ska utmana mig själv till max och se hur mycket jag kan "snygga till" min kropp under ca tre månaders tid. Jag kommer lägga upp min träning mycket bättre nu än vad jag gjorde under min förra träningsperiod:
 
1. Först och främst måste jag bli bättre på att låta min kropp vila. Sist körde jag på i stort sett varje dag och det är inte bra. Vila är så enormt viktigt för kroppen. Kroppen & musklerna måste få en chans att återhämta sig, vilan är nästan lika viktig som själva träningen. Så nu kommer jag försöka ha 2 vilodagar i veckan, iallafall när det gäller styrka.
 
 
2. Ett annat misstag jag gjorde sist var att köra alldeles för länge varje gång. Jag var oftast på gymmet ca två timmar och körde både styrka & kondition. Nu kommer jag lägga upp träningen lite annorlunda. Kommer ha vissa dagar där jag kör enbart styrka, andra dagar enbart kondition eller försöka dela upp det med kondition på morgonen och styrka på kvällen.
 
 
3. Tredje punkten handlar om att ha dagar där man unnar sig. Det hade jag visserligen sist också, lite för mycket. En till två dagar i veckan känns rimligt, men det får inte betyda att man ska frossa dessa dagar. Men jag älskar mat & godsaker så mycket att jag vet att jag inte kan ge upp det helt. Det är viktigt att få unna sig det man tycker om ibland för att orka kämpa på. Man måste hitta en balans.
 
 
Så nu är det bara köra på, ni kommer få ta del av min resa här har jag tänkt. Kommer inte försöka bli någon hälsoblogg, men jag har alltid haft ett intresse av hälsa & nyttig mat så jag kommer säkert slänga in ett och annat tips & kanske lite "matinspiration". Kommer dessutom uppdatera om hur min kropp förändras, detta mest för att det blir mycket mer motiverande om man delar med sig. Nu kör vi!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar